مانتراى شانتى چيست ؟

“شانتی” یکی از مانتراهای اصلی است که در مدیتیشن برای هماهنگی روح و بدن استفاده می شود. در آموزه های هندو، همراه با مانترا “Om” به بكار مى رود .«شانتی» دعایی است که می‌توان از آن در مدیتیشن به روش‌های مختلفی استفاده کرد: می‌تواند مانند یک مانترای جداگانه به نظر برسد یا فقط به عنوان مقدمه قبل از شروع مراقبه استفاده شود همچنين تمامی نیایشها در هندوئیسم با ذکر و تکرار مانترای Om Shanti خاتمه می یابد…

مانترا چیست؟

خود کلمه “مانترا” از دو “مانا” – ذهن و “ترا” – تطهیر، رهایی می آید. یعنی مانترا به ما این امکان را می دهد که ذهن خود را پاک و آزاد کنیم. به نظر می رسد، پس چه؟ چه چیزی در این امر ارزشمند است؟ اما در واقع کنترل ذهن یکی از مهمترین دستاوردهای یوگا است.

اعتقاد بر این است که زندگی ما در واقع فرافکنی افکار ماست. منطقی است که اگر فقط به خوبی فکر کنیم، به این که چقدر همه چیز با ما عالی و شگفت انگیز است، آنگاه زندگی شاد خواهد بود، درست است؟ اما یک “اما” کوچک وجود دارد. کنترل ذهن ما تقریبا غیرممکن است. و فقط سعی کنید حداقل یک دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. آیا کار خواهد کرد؟ واقعیت این است که ذهن ما نمی تواند به خودی خود آرام بگیرد – افکار، مشکلات، نگرانی ها، مشکلات در سر ما در حركتند. و فقط هوشیار، آگاه تمرين كنيد .مانتراها می توانند در این امر به ما کمک کند.

مانتراها بر آگاهی ذهنی و روانی تأثیر می گذارند و مستقیماً به سطوح عمیق ذهن (ناخودآگاه) مراجعه می کنند. مانتراها ارتعاشی ایجاد می کنند، صدا انرژی است و  هنگامی تكرار مانترا، گره های موجود در ناخودآگاه باز و انسداد ها برطرف مى شوند.

خواندن مانترا یکی از ساده ترین و لذت بخش ترین راه ها برای مدیتیشن است.

مانترا در زبان سانسکریت به دعاهایی گفته می شود که بر وضعیت ذهن تأثیر می گذارد. هندوها برای مدت طولانی این دانش را پنهان می کردند و آن را فقط به یوگی های با تجربه منتقل می کردند. مهمترین چیز در مدیتیشن با مانتراها تلفظ صحیح کلمات و صداها است. اگر در مسیحیت می توان دعا را تغییر داد، وداهای هندو باید در اصل خوانده شوند. مانتراها حالت ذهن را هماهنگ می کنند. آنها به جذب انرژی و دانش لازم از جهان کمک می کنند. مشخص است که پتانسیل کم انرژی یک فرد عملکرد او را کاهش می دهد. به همین دلیل است که شخص باید دائماً هزینه های انرژی را با خواندن مانتراها جبران کند.

آیا می دانستید؟

سانسکریت زبان هند باستانی است که متون مقدس ودایی با آن نوشته شده است. این زبان به عنوان یکی از زبان های سنگ نگاره در قرن اول قبل از میلاد ظاهر شد. علاوه بر این، این زبان ملی نیست، بلکه زبان محیط فرهنگی است

نحوه خواندن مانترای شانتی چگونه است؟

بهترین کار این است که کلمات مقدس را در بازدم تلفظ کنید، اما نیازی به کشیدن تا آخر ندارید.

چرا مدیتیشن مورد نیاز است؟

بسیاری در مورد تمرین های مدیتیشن شنیده اند، اما همه نمی دانند که آنها برای چه هستند. تعداد زیادی از انواع مختلف برای آرامش و تمرکز توجه، برای بهبود سلامت و برای سود مادی وجود دارد. بیشتر این تمرین ها به فرد کمک می کند تا خود و دنیای درونش را بهتر بشناسد. که در زندگی روزمرهمیلیون ها فکر مختلف در سر انسان وجود دارد. مدیتیشن به توقف روند بی وقفه تفکر و گوش دادن به ذهن شما کمک می کند. تمرین با مانترا شانتی یک راه عالی برای آرامش است.

سرعت فراوان در  زندگی مدرن ،آرامش مردم را به هم می زند. همه عجله دارند. یک فرد ممكن است فرصت تفكر درباره اينكه کیست و هدف زندگی اش چیست، نداشته باشد .تمرین‌های مدیتیشن به کناره‌گیری از مشغله روزانه ،نگريستن به جهان با ديدگاهى متفاوت و توجه به خوبشتن حقيقى کمک می‌کند.ذهن مراقبه کننده را  با خلق و خوی آرام ، هماهنگ مى سازد. در این حالت فرد قادر است به درون خود نگريسته و افکارش را مرتب کند.

شانتی“-مانترا قلب را پر از عشق می کند

مانترا شانتی همچنین می تواند به عنوان یک دعا جداگانه استفاده شود. در این مورد، به انسان می آموزد که جهان را دوست داشته باشد، طبیعت را دوست داشته باشد و تمام جهان را دوست داشته باشد. یوگی های هندی نمی دانند و عصبانی می شوند. هیچ تبعیض و خشونتی در دنیای آنها وجود ندارد. هندوها وداها را می خوانند و می گویند: “ما عشق هستیم، صلح در قلب ما زندگی می کند.” فردی که مانترا سر می دهد تا حدودی شبیه آنها می شود. عشق به کائنات در او شروع به بیدار شدن می کند

در نیایش، عالم زیبا با همه مظاهر آن سروده می شود. مانترا جسم و روح را هماهنگ می کند، حالت صلح و آرامش به فرد می رسد. در آموزه های هندوئیسم به مفاهیم «عشق» و «صلح» توجه زیادی شده است. اعتقاد بر این است که خالق عشق است و تمام مسیرهای شناخت خود و جهان تنها از طریق احساس عشق به جهان نهفته است.

مانتراىشانتیبه رسيدن حالت نیروانا كمك می کند

نیروانا بالاترین هدف در تمام آموزه های هندو است. این حالتی است که همه یوگی های هندی سعی در دستیابی به آن دارند. اعتقاد بر این است که نیروانا آرامش مطلق و نظم در افکار یک فرد است. در این انسان قادر است در زمان و مکان نفوذ کند. برای یک یوگی در حالت نیروانا هیچ مانعی وجود ندارد. دعای شانتی به رسیدن به چنین حالتی کمک می کند. تمرین مداوم با مانترا به شما امکان می دهد به حالت نیروانا برسید. یوگی که “شانتی” می خواند به صلح و عشق می رسد. اینها اولین و مهمترین گام ها برای شناخت نیروانا هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *